JOHANNA NILSSON

Kategori: Backpack i Asien

What if

En kul tanke idag är ju att om jag och Jenny inte vaknat fruktansvärt bakis i Hoi An, Vietnam den 12:e april så hade vi idag suttit på ett flyg hem från Asien. Världens mest ångestlösa tanke faktiskt. Är så fruktansvärt glad över att vi drack några drinkar för mycket den kvällen, att vi vaknade dagen efter och var så fruktansvärt less på livet att vi ringde hem till Sverige och bad om hjälp att omboka våra flygbiljetter. Och istället för att genomlida ytterligare 6 veckor i backpackerlivet fick vi 7 relativt budgetlösa dagar i Bangkok och en riktig drömvecka i Miami där livet endast kretsade kring strandhäng, fest, shopping och god mat. Men att vara i Sverige är också rätt skönt om jag ska vara ärlig, även om vi är fruktansvärt dåliga på att leva i nuet. Har fått en del frågor här på bloggen, men framför allt av folk i min omgivning "Vad händer i höst?", och dessvärre kan jag knappt svara på det själv. Jag och Jenny har i princip inte tänkt på annat de senaste veckorna, men det känns som att vi sakta men säkert börjar komma fram till ett beslut. Och efter en 2-timmars prommis igårkväll tror jag att vi är ganska så överens, och extremt övertaggade dessutom. Lovar att avslöja när det är spik, men tillsvidare får ni dessvärre leva i ovisshet.

Annars rullar livet på. Imorgon jobbar jag till 13 och sen har jag återigen en liten minisemester då jag, mamma och pappa ska upp till Kalmar eftersom Filip tar examen! Might be nice - och sen flyttar han tillbaka till Helsingborg igen. 4 år ifrån varandra has come to an end, ja ärligt talat gick det rätt fort ändå haha. Hoppas allt är bra med er, seeeyaaaa!

@ Above Eleven//Bangkok

Nu är jag på svensk mark igen, och det känns så jäkla skönt faktiskt. Hemma är ändå bäst trots allt! Kom på att jag har lite bilder som inte visats här i bloggen, bland annat dessa ovan. Näst sista kvällen i Bangkok tog vi oss till Fraser Suites rooftop bar, Above Eleven, som har en helt otrolig utsikt över Bangkok. Ja rooftop-barer finns det gott om i Bangkok! I vanlig ordning blev det varsin skål edamamebönor - vårt nya beroende, california rolls och peruanska vårrullar. SÅ gott!!

En vecka i Bangkok

Så har även denna vecka nåt sitt slut. En vecka då vi verkligen njutit av livet till max, och vi har verkligen sagt till varandra varje dag att detta var det bästa beslutet någonsin. Att avbryta backpacken och istället dra en lyxvecka i Bangkok. Vi har bott med gångavstånd till shoppingen, vilket varit en stor fördel då vi shoppat i fruktansvärt stora mängder. Ätit helt sjukt god mat, körde till och med en avsmakningsmeny på Zuma en kväll... hoppsan. Beställt room service, njutit av den otroligt goda hotellfrukosten och spenderat otaliga timmar vid poolen. Men nu ska vi packa ihop oss, checka ut, och sedan spendera hela dagen vid poolen innan vi åker till flygplatsen och hem mot Sweeeeden.

Avslutar backpacken

Saker och ting blir inte alltid som man tänkt sig. Hoi An var supermysig, men efter en night out som inte slutade så bra kom vi till insikt med att backpackerlivet inte är något för oss. Visst, det är hur härligt som helst ibland och vi har fått uppleva såå mycket denna månaden, men att ständigt känna sig ofräsch, leva i en ryggsäck och ha en extremt tight budget är inte riktigt vår grej. Vi kom fram till att vi hellre lägger pengar på att ha det nice, även om det innebär att vår resa blir kortare. Sagt och gjort tog vi beslutet att avsluta vår backpack, bokade första bästa flyg till Bangkok och checkade in på ett femstjärnigt hotell där vi nu ska lyxa en vecka. Shoppa i massor, äta god mat, relaxa vid poolen och bara leva life. Sen har vi lite andra planer på g men mer om det later! Nu är vi i alla fall hemkomna efter en minst sagt lyckad shoppingtur samt en sväng inom en arabisk restaurang för att bota Dubaiabstinensen lite.

Ha long bay during 2 days

Vi spenderade en natt på en "party cruise" i Ha long bay. Båten var jättefin, vi fick god mat, paddlade kajak genom grottor och åkte runt bland de 1969 öarna. En kul upplevelse men tyvärr rätt dåligt väder därav dåliga bilder. När vi kom tillbaka till Hanoi igår gick vi och köpte kebab och sen hoppade vi på bussen till Hoi An! Här är fruktansvärt varmt, närmare 40 grader, men vi ska inte klaga. Så länge man har AC eller en ok fläkt på rummet klarar man sig oftast. Nu ska vi strax ut och kolla läget i staden. Vad vi hört om Hoi An är bland annat att de har grymt bra street food, och mat är ju inget jag och Jenny ogillar om man säger så. :)

Touchdown Hanoi

Efter ett helt dygns resande är vi nu i Hanoi, Vietnam! Egentligen var vår plan att ta hela Thailand nu, men för ett par dagar sedan tänkte vi om och bestämde oss för att göra tvärtom. Vi har so far hunnit med en liten prommis på marknaden här i Old Quarter, som för övrigt var otroligt skum. Till exempel så säljer de en sörja som på riktigt ser ut som bajs, men det visade sig vara en sörja av krossade krabbor. Hmm... delikatess kanske? Vi har även hunnit med en lunch uppe på vår rooftop och nu har vi äntligen fått checka in. Imorgon åker vi på en 2dagarsutflykt till Ha Long Bay! Haaare

Relaxing days in Koh Lipe

Dessvärre har vi nu lyckats hamna på en ö med fruktansvärt dålig wifi connection, men i övrigt är Koh Lipe underbart! Vi bor i en mysig liten bungalow nära stranden, spenderar hela dagarna på playan, överkonsumerar diet coke i vanlig ordning, äter god mat, kollar Lost och bara relaxar. Skönt att för en gång skull inte ha något planerat härnäst. Vi stannar nog här i några dagar till och sedan får vi se vart vi hamnar!

Perhentian Island

I måndags lämnade vi Kuala Lumpur och tog oss till Kuala besut för en natt där. Det sög, really. Vi bodde på det äckligaste stället ever, inget lås på dörren och klockan 4 på natten kommer en hög kille in och säger att han vill sova i vårt rum. What to do? Vi flydde alltså mitt i natten, tog första båten till Perhentian där vi sedan har softat i 3 dagar. Jättefin ö men tyvärr lite dött då de precis öppnat för säsongen. Nu är vi åter i Kuala Besut och väntar på nattbussen till Langkawi och sen ska vi vidare till Koh Lipe där vi planerar att stanna ett tag! Även om det är kul att se mycket på kort tid så blir man trött av alla dessa resdagar, så nu ska vi försöka ta det lugnt i några dagar.

Days in Kuala Lumpur

Kuala Lumpur threats us well måste jag säga. Vi bor suuuperbra och kunde verkligen inte varit mer nöjda. Dock måste vi sluta lyxa så som vi gör nu om vi ska hålla vår långsiktiga budget, haha... Igår tog vi en sight seeing dag då vi köpte "hop on hop off"-biljetter och åkte genom hela stan. Utanför Petronas Towers gick vi in i några kompisar från Helsingborg, japp, ännu en gång. Världen är liten som sagt... Vi gjorde även ett stopp i världens femte högsta communication tower, besökte China town och fick avverkat lite shopping. Och idag har vi faktiskt bara tagit det lugnt vid poolen... Dock har vi festat till det lite båda kvällarna sedan vi kom hit, men kan tyvärr inte hissa KL's uteliv haha. Ahh, jag och Jenny har haft kul i alla fall! Igår köpte vi bland annat en jelly bian-mix med delvis fruktansvärda smaker så som kräk, stinkande strumpor och ruttet ägg. Gott gott. Nu ska vi snart ut och käka middag, shoppa lite till och boka bussbiljetter till imorgon då vi ger oss på ö-livet igen!!!

These nights

Så var det även dags för oss att checka av Singapore och imorgon flyger vi vidare mot Malaysia och Kuala Lumpur! Vi hade en härlig night out igår då vi först gick till en supermysig rooftop bar och drack drinkar innan vi gick vidare till klubben Ce La Vi, som ligger högst upp på Marina Bay Sands. Idag tog vi sovmorgon och sen gav vi oss ut på ännu en shoppingrunda på Orchard Road. Oj oj oj vad vi ska shoppa i Bangkok sen innan vi åker hem, men tyvärr har vi inte plats i väskan för så mycket shopping just nu... Bestämde oss sedan för att ha en "cheat day", så det blev först en koreansk version av glass (typ godaste vi ätit), och sedan köpte vi med oss pizza hem till hotellet. Kvällen resulterade sedan i varsin singapore slint och alldeles för mycket jordnötter på Raffles, vilket är en must do sevärdhet här i Singapore, och sedan hamnade vi på en tapas bar där vår redan existerande matkoma eskalerade ytterligare. Gott var det i alla fall!

Singapore views

Heyyyy! Nu befinner vi oss i Singapore och bor på ett superfint hotell mitt i smeten. Så himla skönt att byta ut hostell mot hotell för några dagar. Vi landade igår eftermiddag och var så himla trötta och hungriga, så vi gick och köpte varsin stor Ben & Jerry och satte oss i sängen och kollade film. Konstaterade att Seven Eleven i Singapore inte säljer diet coke, och vi trodde då för en sekund att diet products var bannat i detta land. Hade ju inte förvånat to be honest. Men som tur var fick vi tag på vår älskade diet coke till slut, och kvällen var räddad. Idag har vi promenerat runt i stan och gjort lite sightseeing på egen hand. Jenny har varit här en gång förut så hon har lite mer koll än mig, haha. Vi gick bland annat till Marina Bay Sands och sedan avslutade vi med en snabb shoppingrunda. Nu är vi på hotellet och taggar inför kvällen, cause we're going ooout! Har ju hört att Singapores uteliv ska vara bra, så vi hoppas på en natt i klass med Dubai...!

I apskogen

Ubud sägs vara paradiset för alla yoga lovers så givetvis kände vi att vi var tvungna att testa på det nu när vi är här. Så imorse ställde vi klockan på 7 och gick bort till grannhotellet för 90 minuters yoga. Det var avslappnande men väldigt jobbigt, och vi kunde ganska enkelt konstatera att vi var absolut stelast i salen. Sedan gick vi och åt en supergod frukost innan vi la oss några timmar vid poolen, och mot eftermiddagen gick vi ner till Monkey Forest vilket var väldigt roligt, haha. Apor är faktiskt fruktansvärt underhållande att kolla på, och när man minst anade hoppade de upp på en. Imorgon blir det att vakna tidigt igen då vi ska ta oss till flygplatsen. Then ---> SINGAPORE!

Paddle @ Gili T

Att bestiga en balinesisk vulkan mitt i natten

Fredag var vår sista dag på Gili Trawangan. Vi låg på stranden från morgon till kväll och gick sedan ner till vår älskade night market och åt med en norsk tjej från vårt hostel. Maten där är verkligen såå god och helt sjukt billig. Man får extremt mycket mat för endast 15kr! Sen gick vi vidare till Lava, Jungle Bar och slutligen Irish Pub där hela ön var samlade. Hade faktiskt 3 riktigt roliga utekvällar på Gilli T! Lördag morgon tog vi båten tillbaka till Bali och sedan tog vi oss till Ubud där vi nu bott en natt på ett helt underbart hostel. Ubud ligger mitt i den balinesiska djungeln och det är verkligen så himla mysigt här. Så lugn stämning, underbar natur och massor av mysiga restauranger och butiker. Det blev dock en väldigt tidig lördagskväll, 2 timmars sömn och 1:30 var vi nere i lobbyn för att äta frukost. Sen gav vi oss iväg till Mount Batur som är en cirka 1700 meter hög vulkan, för trekking. Vi vandrade 2 timmar i totalt mörker och det var så häftigt när man bara såg ljuset från alla ficklampor upp mot toppen, samt en otroooolig stjärnhimmel. Väl på toppen stannade vi för en andra frukost och kollade på soluppgången som var helt magisk! Vi fick också se hur det rök nerifrån vulkanen och ärligt talat var det lite läskigt att veta att den var aktiv, haha... När vi äntligen tagit oss ner till startpunkten igen visade det sig att vi skulle vidare till en "Coffe factory" där vi fick provsmaka balinesiskt te och kaffe (sjukt gott!!!) och se hur produktionen gick till, och därefter åkte vi till risterasserna. SÅ fint, men egentligen hade jag och Jenny planerat att åka dit till solnedgången imorgonkväll. Äh, vi får se vad vi hittar på istället. Hur som helst var vi tillbaka på vårt hostel runt klockan 1 och sedan dess har jag legat vid poolen medan Jenny sovit. Stackaren har blivit lite sjuk, så vi får hoppas att hon blir bättre. Vi ska ju snart till Singapore och då är det partyyyyy! Can't wait. Men först 2 nätter till på underbara Bali!

In the blue

Igår gav vi oss som sagt ut på en snorkeltur! Turen gick runt de tre Giliöarna, Gili Trawangan, Gili Air och Gili Meno och vi hade 3 olika snorkelsessions där vi fick se sköldpaddor, koraller och lite fiskar. Jag och Jenny fokuserade dock mest på att ta bilder med Go Pro'n och överleva ett x antal kallsupar. Sen åt vi lunch på en av öarna men ärligt talat vet vi faktiskt inte vilken ö vi var på, hehe. Mot kvällen mötte vi upp Hanna, Amanda och Annika på Gili T's night market där de har sjukt god indonesisk mat, och sedan gick vi vidare till Lava. Sen rullade jag och Jenny vidare till Jungle Bar där vi på något sätt lyckades få DJ'n att enbart spela hip hop Rn'B, gissa om vi var lyckliga???? Fick även ett litet wake up call från en kille där som konstaterade att det enda vi gör när vi festar är att stå mitt emot varandra och sjunga/rappa alla texter från början till slut, ja rätt så sant tyvärr. Men kul hade vi!!! Har ju faktiskt inte festat med Jenny på över en månad??! Här på Gili T stänger alla barer/klubbar vid 12-1, förutom en, och då går ALLA till ett och samma ställe som har öppet till 3. Ja jag måste säga att det var en lyckad utekväll, och troligtvis blir det en repris ikväll! Så vad har vi gjort idag? Faktiskt bara legat på stranden. Dock hyrde vi paddle board i en timme men fick tyvärr avbryta då Jenny fick en plötslig elchock av en brännmanet or something???? Jenny lever och mår bra i alla fall så don't worry. Nu ska vi ut och käka, ha det!

En dag på stranden

Vår första heldag på Gili Trawanang och sakta men säkert börjar vi komma in i backpackerlivet. Idag spenderade vi hela dagen på stranden. Det blev mest tid i skuggan eftersom solen är väldigt stark och att bli bruna har vi absolut ingen brådska med. Det lär vi nog bli ändå i slutändan... Fram mot kvällen gav vi oss ut för att äta och rätt vad det är står två av våra kära helsingborgar-vänner, Hanna och Amanda, plus deras nyfunne vän mitt framför oss?!?! Hur sjukt? haha. Hade ingen aning om att de ens befann sig på Gili T. Så vi beställde mat från en matmarknad och satte oss och catchade up. Sen gick jag och Jenny vidare på en liten upptäcksfärd och hamnade först på Samba Lounge som var ett jättemysigt ställe med livemusik, och givetvis satt vi och sjöng med from the top of our lungs. Därefter gick vi vidare till Lava där det var feststämning på topp. Vi hade dock bestämt oss för en lugn kväll så vi satt mest och kollade läget vid sidan om, men imorgon då jävlar, haha. Dessutom har vi signat upp oss på en snorklingtur för morgondagen!!! Men mer om det imorgon för nu är det läggdags.

Från Bali till Gili T

Hello from the other side. Landade på vårt så kallade "beach resort" (det ni ser på första bilden) runt 12 inatt och gav oss direkt ut på jakt efter något ätbart till nästkommande dags frukost. Det slutade med två påsar chips med sushismak, vilket dock var förvånansvärt gott??? Kämpade sedan för våra liv för att få lite sömn, men jag kan ju säga att det var relativt omöjligt. Vi bodde i en bungalow med extremt hög luftfuktighet och en icke-fungerande fläkt, så istället för att sova låg vi vakna hela natten och lyssnade på skrikande ödlor. Ja även Asia life har ju sin charm va. Sedan övergav vi Bali och begav oss till Gili Trawangan där vi har checkat in på livets hostel. Haha, alltså detta stället!!! Vi hyrde cyklar och cyklade runt hela ön vilket tog lite mer än en timme bara. Annars har vi i stort sett bara tagit det lugnt idag! Wifi vill inte riktigt samarbeta med osss, men jag lovar att vi gör vårt yttersta to keep you guys updated. Haa de!

Hey Asia

Today is the daaaay!!! Ikväll åker vi äntligen till Asien, och ni förstår inte hur mycket vi behöver detta just nu haha. Svensk vinter är som sagt inget för oss, så det ska bli så jäkla härligt med sol, värme och nya upplevelser. Först och främst har vi 15 timmars flyg framför oss, med en relativt kort mellanlandning i Doha. Och sent imorgon kväll landar vi på Bali där vi stannar en natt, och morgonen där på tar vi båten till Gili Islands! But fiiiiirst ska jag ner till stan med mamsen och papsen för en (for now) sista lunch tillsammans på Gastro.